Incontinența urinară poate fi declanșată de mulți factori diferiți, cum ar fi tusea, strănutul, râsul sau mișcarea bruscă, precum și de nevoia bruscă de a merge la toaletă. Poate fi cauzată și de anumite afecțiuni medicale sau de deteriorarea vezicii urinare.

Este o afecțiune obișnuită, dar una care te poate face să te simți stânjenit. De asemenea, poate face dificil de gestionat viața de zi cu zi, munca, socializarea, practicarea unui sport și călătoriile.

Uneori investigațiile ajută la înțelegerea stării și a diagnosticului  pacientului iar aportul unui fizioterapeut de specialitate, medicamentele sau intervențiile chirurgicale pot ajuta la vindecarea problemei.

Modificările pozitive ale stilului de viață pot ajuta la ameliorarea unora dintre declanșatorii incontinenței urinare. Aici, consultantul Spitalului Regelui Eduard al VII-lea (U.K.), dl dr Arvind Vashisht explică cinci moduri în care se poate înrăutăți incontinența urinară fără ca pacientul să își dea seama și ce se poate face pentru a gestiona mai bine această afecțiune:

 

Supraponderalitatea sau obezitatea

Există diferite tipuri diferite de incontinență urinară. Una dintre cele mai frecvente este incontinența urinară de stres. Acest lucru înseamnă că atunci când “stresul” brusc, sau presiunea, este plasată pe vezică, provoacă scurgerea de urină.

Acest stres poate fi din cauza tusei, strănutului, râsului sau ridicarea greutăților grele. Nu înseamnă că stresul va provoca incontinență urinară. (Deși există dovezi care sugerează că există o legătură între a fi stresat și a experimenta incontinență urinară.)

Fiind supraponderal sau obez, de asemenea, pune un efort suplimentar asupra vezicii urinare și a uretrei. Aceasta poate provoca incontinență urinară sau poate înrăutăți incontinența.

O greutate suplimentară poate pune, de asemenea, o presiune suplimentară asupra mușchilor podelei pelvine, mușchii care mențin toate organele pelvine la locul lor. Dacă acești mușchi devin slabi, vezica urinară și uretra nu sunt la fel de bine susținute, ceea ce poate duce la agravarea simptomelor de incontinență urinară.

Pierderea în greutate urmând o dietă sănătoasă și exerciții fizice făcute în mod regulat, va ajuta treptat la inversarea simptomelor incontinenței urinare de stres.

 

Fumatul

Studiile au arătat că fumatul poate face de trei ori mai probabil să se dezvolte incontinența urinară.

Asta se datorează faptului că nicotina și alte toxine din țigări pot irita vezica, determinând să se contracte mai frecvent, ceea ce duce la agravarea problemelor de incontinență urinară.

De asemenea, fumatul poate provoca o tuse persistentă și cronică, care se adaugă la presiunea pusă asupra vezicii urinare, ceea ce duce la mai multe scurgeri de urină.

Renunțarea la fumat este o schimbare a stilului de viață care poate ajuta la gestionarea incontinenței urinare.

Farmacistul poate ajuta cu dispozitive de înlocuire a nicotinei și poate direcționa pacientul către grupuri de asistență locală care pot ajuta la renunțarea la fumat.

 

Să bei lucruri greșite, la momentul nepotrivit

A fi hidratat este important pentru o sănătate și bunăstare generală. Dar cu cât bei mai mult, cu atât mai multă urină se produce în corp.

Prin urmare, este mai bine să se evite sau să se limiteze băuturile care conțin cofeină, deoarece acestea au un efect diuretic mai mare (producătoare de urină). Băuturile cofeinizate includ ceai și cafea, darși băuturi precum cola și cele care dau energie.

Băuturile alcoolice au, de asemenea, un efect diuretic, așa că ar trebui limitarea aportului de alcool.

Dar evitarea prea multor lichide poate agrava simptomele. Deshidratarea duce la urină închisă, concentrată, care poate irita pereții vezicii urinare, determinându-le să se contracte mai des și să scurgă mai multă urină.

Fiecare persoană este unică, așa că echilibrarea nevoii de a rămâne hidratat cu tipul de lichid potrivit, poate ajuta sau din contră, înrăutăți incontinența urinară.

Dacă incontinența urinară devine o problemă în timpul nopții, cel mai bine este să se evite prea multe lichide pe parcursul serii și complet înainte de culcare.

 

Constipația

A fi constipat din când în când, este perfect normal. Dar, dacă se întâmplă des și vă este dificil să ieșiți cu scaunul, atunci puteți provoca incontinența urinară sau să o înrăutățiți.

Încordarea mușchilor și scaunele uscate pun presiune asupra vezicii urinare și a uretrei, la fel cum o face tusea sau strănutul. Poate duce la o slăbire permanentă a mușchilor podelei pelvine și agravarea scurgerii de urină.

Pentru a menține intestinele curate, se recomandă o dietă bogată în fructe fibroase, legume și cereale integrale, cum ar fi pâine brună și paste. Menținerea hidratării este esențială și pentru prevenirea constipației.

 

Sporturi de mare impact

A fi activ ajută la menținerea unei greutăți sănătoase și ajută la prevenirea constipației, care poate provoca incontinența urinară.

Există însă câteva sporturi care pot agrava simptomele incontinenței urinare de stres. Acestea includ activități cu impact mare, cum ar fi alergarea și activități care includ multe sărituri, cum ar fi antrenamentul cu intensitate mare și aerobicul.

Aceste tipuri de activități pun presiune asupra vezicii urinare, ceea ce poate determina scurgerea urinei în timpul exercițiului.

Pentru a preveni acest lucru, se va evita cafeina sau alcoolul înainte de a face exerciții fizice precum și golirea vezicii înainte de a începe.

Dacă pacientului îi place să alerge și să sară, nu există niciun motiv pentru care să se oprească dacă incontinența urinară este minoră. Doar să se asigure că ia toate măsurile de precauție necesare, cum ar fi purtarea unor tampoane pentru incontinență sau să aibă lenjerie de schimb. De altfel, există sporturi cu impact mai scăzut, cum ar fi yoga și înotul.

Articol tradus